Isännöinnin luotettavuudessa on kysymys hinnasta ja laadusta
Luotettavuus. Tämä on sana, joka on nyt noussut esiin, kun puhutaan hyvästä isännöinnistä. Meillä on tapana verrata hyvää isännöintiä siihen työhön, mitä lennonjohdossa tehdään.
Luotettavuus on tietyllä tavalla paradoksaalista. Luotettavuuden todellinen olemus kun usein paljastuu vasta ongelmien ilmetessä. Kun kaikki sujuu kuin itsestään, kaikki sujuu kuin itsestään ja silloin luotettavuutta ei välttämättä edes huomaa.
Mistä voi sitten tunnistaa luotettavuuden ennen kuin sen tunnistaa ongelmien keskellä? Esimerkiksi siitä, että isännöitsijä varautuu ongelmiin ja puhuu mahdollisista ongelmista. Sen tunnistaa siitä, miten hyvin ja millä asenteella isännöitsijä palvelee arkisissa asioissa. Jos isännöitsijä vastaa puhelimeen hyvällä asenteella tavallisena tiistaina, on todennäköisempää, että hän on tilanteen tasalla myös silloin, kun astianpesukone on hajonnut ja alakerran asunnon katosta maali irtoaa.
Luottamus lähtee syntymään ensimmäisestä kohtaamisesta ja vahvistuu pidemmässä vastavuoroisessa toiminnassa. Luottamus voi syntyä ja kasvaa, kun kokemukset kerta toisensa jälkeen vahvistavat sitä. Ytimessä on se, että tehdään lupauksia ja pidetään ne. Luottamus vahvistuu, kun tekeminen on avointa ja molempien osapuolien odotusten mukaista. Tämä edellyttää mutkatonta keskustelua sekä rohkeutta luvata asioita ja toimia avoimesti.
Taloasemalla toiminta on avointa. Tekemisemme on läpinäkyvää ja asiakkaalla on pääsy kellon ajasta huolimatta kaikkeen yhtiötä koskevaan materiaaliin. Se on avoimen toimintamme perusta. Keskitymme asiakkaidemme toimeksiantoihin, niin pieniin kuin suuriin, samalla periksiantamattomalla asenteella ja teemme sen hymyssä suin. Haluamme olla asiakkaamme luottamuksen arvoinen. Parhaimmillaan ja syvimmillään luottamus on sitä, että toimitaan samalla puolella, kohdataan ja tunnetaan toisemme empaattisesti.
Olemme rakentaneet isännöinnin palvelumme siten, että myös hinnoittelu on läpinäkyvää. Asiakas tietää mistä isännöinnin hinta koostuu ja mistä maksaa. Olemme sitä mieltä, että turhasta ja tarpeettomasta ei kannata maksaa. Valittavana onkin kaikenlaisiin tarpeisiin erilaisia palvelukokonaisuuksia, joista varmasti löytyy kullekin taloyhtiölle sopiva palvelu. Yhteinen ymmärrys isännöinnin hinnan määräytymisestä on tärkeä osa avointa toimintaa ja aiomme pitää sen sellaisena jatkossakin.
Isännöinnin luotettavuudessa on kysymys hinnasta ja laadusta sekä siitä, että hinta ja laatu ovat näkyvillä.