Isännöintiala keskittyy nopeasti ja se vaikuttaa satojen tuhansien suomalaisten asumiseen
Tuoreen isännöintialan toimialakatsauksen (julkaisija Isännöintiliitto) mukaan isännöintialalla on tehty 2020-luvulla yli 100 yrityskauppaa. Luku on valtava suhteutettuna markkinan 900 yrityksen kokoon. Kauppojen suurta lukumäärää ei selitä alan suuri eläköitymisaste, vaan suuri osa kaupoista on keskisuurten ja suurten yritysten fuusioita. Ostoissa johtopaikkoja pitävät suuret pääomasijoittajat.
Muutokset isännöintialalla ovat kokonaisuudessaan hyvä asia. Alalla on edelleen paljon kehitettävää. Kilpailu kirittää kehittämään ja entisestään parantamaan palvelun laatua. Olen samaan aikaan erittäin huolissani isossa kuvassa suomalaisen rahan ja osaamisen valumisesta ulkomaille. Pääomasijoittamisen liiketoimintamalliin kuuluu yleensä yrityksen nopea kasvatus ja sen jälkeen jälleenmyynti. Tämä laittaa väkisinkin miettimään, miten pitkäjänteistä isännöinnin ja taloyhtiöiden kehittäminen on tällaisilla lähtökohdilla.
ETLA:n 2023 julkaiseman raportin mukaan suomalaisten palvelunalan yritysten yrityskaupoissa lähes puolessa (47%) omistus siirtyi ulkomaisille yrityksille. Kyse ei siis ole vain isännöintialan kehityksestä, vaan isommasta yhteiskunnallisesta asiasta. Samaan aikaan Suomalaisen työn liiton viime vuonna toteuttaman kulutusmuutostutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa suomalaisia palveluja ja palveluntarjoajia. Yrityksiä siis myydään ulkomaisille omistajille samaan aikaan, kun suomalaiset haluaisivat tukea suomalaisia yrityksiä.
Isännöintialan asiakkaille, taloyhtiöiden hallituksille ja osakkaille, yrityskaupat tarkoittavat sopimuksen automaattista siirtymistä uudelle omistajalle. Tämä voi tarkoittaa isännöintiyrityksen sisäisiä kasvukipuja eli sitä, että prosessit hakevat vielä muotoaan, toimintatavat eivät ole valmiita ja laatu ei ole tasaista. Käytännössä asiakkaille tämä voi näkyä pitkinä vasteaikoina ja henkilökunnan vaihtuvuutena.
Taloyhtiön arki sujuu, kun isännöitsijällä on työrauha, tuki ja prosessit kunnossa
Isännöintialan osaamisvaatimukset kasvavat koko ajan. Taloyhtiöiden pitkäjänteinen ja sujuva johtaminen ja hoitaminen vaativat isännöinniltä jatkuvaa järjestelmäkehitystä ja osaamisen päivittämistä. Yhä tärkeämmäksi muodostuvat asiantuntijaverkostot, joita isännöitsijällä on työnsä tukena.
Yksi ihminen ei mitenkään voi osata kaikkea, siksi arkityön taustalla taloasemalaisilla on laaja asiantuntijaverkosto työnsä apuna ja tukena. Meille taloasemalaisille on tärkeää, että taloyhtiössä arki sujuu. Tämä edellyttää, että isännöitsijä voi keskittyä niin sanottuun perustekemiseen, että esimerkiksi pöytäkirjat tulevat ajallaan, päätökset menevät käytäntöön, isännöitsijä osaa työnsä ja on tavoitettavissa. Tämä on se, mitä hallitukset ja osakkaat haluavat.
Kovien kasvutavoitteiden sijaan keskitymme asiakkaidemme palvelemiseen, henkilöstön hyvinvointiin ja paikallisten yrittäjiemme tukemiseen. Yhteiskunnalliset arvot näkyvät päivittäisessä tekemisessämmä. Paikalliset yrittäjämme tuntevat omat alueensa ja asiakkaansa, toimintatavat ovat kaikille samat ja organisaation matala hierarkia on tehnyt kehitystyöstä nopeaa.
Taloasema perustettiin 15 vuotta sitten siksi, että halusimme tarjota läpinäkyvää, reilua ja vastuullista isännöintiä koko Suomeen. Tekijöiksi, yrittäjiksi, olemme halunneet alusta lähtien mukavia ihmisiä, jotka huolehtivat ylpeydellä asiakkaidemme tärkeimmästä omaisuudesta ja tuntevat siihen liittyvän vastuun. Meillä on vahvat verkostot, omat asiantuntijat ja voimaa tehdä sekä järjestelmä- että palvelukehitystä Suomessa. Kasvamme pääosin orgaanisesti asiakas kerrallaan, että voimme varmasti luvata jokaiselle asiakkaalle parasta mahdollista palvelua.
Mira-Monica Anttila
Toimitusjohtaja
Taloasema
p. 040 708 4817
mira-monica.anttila@taloasema.fi
Tutustu tarjoamiimme isännöintipalveluihin
Isännöitsijä tarjoaa taloyhtiön arkeen turvallisuutta, helppoutta ja suunnitelmallisuutta.
Tutustu isännöintipalveluihimme