Vuoden Taloasema-yrittäjä vannoo Taloaseman nimeen
Espoossa Taloasema-yrittäjänä toimiva Harri järvinen valittiin Vuoden yrittäjäksi ennen juhannusta Vantaalla järjestetyillä Taloaseman yrittäjäpäivillä. Vuodesta 2016 alkaen Taloasema-yrittäjänä toiminut Järvinen oli järjestyksessään yhdestoista Vuoden yrittäjä. Valintaan vaikuttavat yrittäjän yleinen henki, sitoutuminen konseptiin, järjestelmien hyödyntäminen, palveluiden tuottaminen konseptin mukaisesti, yrityksen talouden kasvu ja vahvuus sekä yhteistyö muiden yrittäjien ja ketjujohdon välillä.
Taloasema tarjoaa matalan kynnyksen yrittäjyyteen
Harri Järvinen on alanvaihtaja. Hän tuli isännöinnin pariin ICT-alalta, jossa taustarasitusta loivat jatkuvat YT-neuvottelut. Vaikka ruletti ei Järvisen kohdalle missään vaiheessa pysähtynytkään, päätti hän vaihtaa isännöintialalle. Hänen kiinnostuksensa isännöintiä ja kiinteistöjen hoitamista kohtaan oli herännyt ajan saatossa pöydän toisella puolella hallitustyön parissa. Järvisen edellinen työnantaja tarjosi yrittäjyyteen kannustavia paketteja, ja hänellä oli mahdollisuus suorittaa ensimmäinen isännöinnin koulutus irtisanomisaikana.
”Olin ollut hallituksessa ja hallituksen puheenjohtajanakin pitkään ja tiesin mitä se homma on. Rakentaminen ja remontoiminen ovat myös aina kiinnostaneet. Edellisessä työelämässä tuli pyöriteltyä numeroita yli 20 vuotta, joten mikään ei oikeastaan tuntunut vieraalta tai pelottavalta. Toki ihan core-isännöinnissä ja työkaluissa oli oma opetteleminen. Pystyin kuitenkin luottavaisin mielin hyppäämään uudelle alalle yrittäjäksi”, kertoo Järvinen.
Taloasema tuli mukaan Järvisen kuvioon ihan sattumalta, mutta konsepti tuntui heti kiinnostavalta. Myös Taloasemalta tarjottu matala kynnys yrittäjyyteen houkutti, sillä aloittamisen taloudellinen riski liittyi ainoastaan lisenssimaksuun. Tukea ja koulutusta on helposti ja runsaasti saatavilla ja se tarjoaa varsinaisen kiitoradan alalle. Järvinen teki myös itse taustatyötä ennen sitoutumista sopimukseen. Hän otti selvää Taloasemasta yrityksenä ja kyseli kokeneempien Taloasema-yrittäjien kokemuksia.
”Jos hyppäät isännöintialalle ihan tyhjästä itsenäisenä yrittäjänä, vaatii se melkoisen rahallisen panostuksen. Lisenssit, järjestelmät, laitteet, kirjanpidot, koulutus ja markkinointi esimerkiksi vaativat panostuksia, eikä tuloista ole alkuun mitään tietoa. Otin selvää Taloaseman konseptista. Kun kynnys aloittamiseen tehtiin sekä Taloaseman että edellisen työnantajan puolelta matalaksi, niin pystyin heittäytymään heti ”all in”. Pistin tähän sata pinnaa eikä minun tarvinnut tehdä kompromisseja”, kertoo Järvinen.
Yritystoiminta vakaalle pohjalle kovalla työllä
Vaikka päätös ryhtyä isännöintiyrittäjäksi oli lopulta Järviselle helppo, ei alanvaihto ole syntynyt ilman kovaa työtä. Taloaseman yrittäjämalli antoi Järviselle aikaa keskittyä markkinointiin ja asiakaspohjan luomiseen. Se osaltaan auttoi yrityksen perustusten rakentamisessa hyvin nopeassa aikataulussa.
”Laitoin heti ison pyörän pyörimään ja se kannatti. Jaoin ja luukutin itse tuhansia mainoksia potentiaalisille asiakkaille. Käytin myös sähköisen markkinoinnin keinoja hyödykseni asiakaspohjan hankkimisessa: hakukoneoptimointia sekä Google- ja Facebook-markkinointia”, Järvinen kertoo.
Kova työ palkittiin ja asiakkaiden kiinnostus rupesi heräämään mukavasti. Vahva pohjatyö onkin luonut hedelmällisen maaperän kannattavalle liiketoiminnalle, ja asiakastilanne on tällä hetkellä erinomaisen hyvä. Järvisen yrityksen palkkalistoilla on yksi työntekijä ja yksi oppisopimusharjoittelija.
Vuoden yrittäjä -palkinto on Järviselle osoitus siitä, että hän on tehnyt yrittäjänä monia asioita oikein. Hän kuitenkin korostaa, ettei palkinto ole pelkästään kiinni hyvistä talousluvuista, vaan mukana kriteereissä on myös asiakastyön laatuun sekä yhteistyökyvykkyyteen liittyviä asioita. Vuoden yrittäjä -titteli ei olekaan hänen mukaansa tunnustus vain hänelle itselleen, vaan kaikille yrityksen sidosryhmille.
”Ilman hyviä asiakkaita en olisi yrittäjä, enkä olisi myöskään Taloasema-yrittäjä, saati vuoden yrittäjä. Tämä titteli on hyvä pysäytys itselle ottaa hetki aikaa asiakkaiden kiittämiseen. Ei sovi unohtaa myöskään työntekijöitä, yhteistyökumppaneita tai Taloasemaa sekä perheen tukea, joita ilman tämä homma ei pyörisi tällä tasolla. Tämä on ennen kaikkea joukkuepeliä, eikä mikään henkilökohtainen yhden miehen show”, Järvinen muistuttaa.
Isännöinti muuttuu jatkuvasti läpinäkyvämpään ja asiakaslähtöisempään suuntaan
Vaikka Järvisen yritys toimiikin tukevalla pohjalla, ei hän ole missään vaiheessa miettinyt Taloaseman franchising-sopimuksesta irtautumista. Taustaorganisaation tuki, modernit välineet työskentelyyn sekä taloasemalaisten kollektiivinen kokemuspohja ovat sellaisia voimavaroja, että ne toimivat edelleenkin vahvana perusteena Taloasema-yrittäjyydelle. Myös asiakkaiden näkökulmasta hän pitää Taloasemaa erinomaisena toimijana, sillä yrittäjät omaavat näkökulmaa ja kokemusta laajalti myös liike-elämän muilta alueilta ja ovat motivoituneita työnsä menestyksekkääseen hoitamiseen. Konsepti kohdistaa myös yrittäjien voimavarat suoraan asiakasrajapintaan.
”Taloasemalla on erityinen yhteishenki. Vaikka ollaankin yrittäjiä, niin kukaan ei jemmaile tietämystään tai osaamistaan. Kaveria autetaan mäessä, vaikka toimittaisiinkin alueellisesti saman asiakassegmentin piirissä. Jos Taloasemalla ei tiedetä jotain asiaa isännöinnistä, niin hyvin suurella todennäköisyydellä sitä ei tiedä kukaan. Taloasema-yrittäjänä on hyvä olla. Mielellään sitä maksaa tietyistä asioista, jotta tietää homman taustalla toimivan ja voi itse keskittyä asiakkaiden auttamiseen”, sanoo Järvinen.
Järvisen mielestä Taloaseman brändi on vahva, mutta sitä voitaisiin huoletta tuoda vieläkin voimakkaammin esiin. Vaikka kyse onkin franchising-ketjusta, jossa käytännön toimintaa pyörittävät itsenäiset yrittäjät, niin jollain tavalla yksittäistä yrittäjää tulisi kyetä häivyttämään taustalle ja tuoda Taloaseman brändiä valokeilaan. Hänen mielestään tilanne on verrattavissa tunnetumpiin franchising-ketjuihin, vaikka tuotteissa liikutaankin eri tasoilla.
”Ei kukaan pohdi McDonald’siin tai R-Kioskille mennessä, että kukahan täällä on yrittäjänä. Silti kuluttaja on etukäteen tehnyt valinnan tulla juuri tämän brändin asiakkaaksi, vaikka vaihtoehtojakin olisi ollut. Mielestäni Taloasema on nimenä vahva ja asiakas voi kokea turvallisuuden ja pysyvyyden tunnetta, kun isännöintifirma on Taloasema, eikä Taloasema – Peten kioski. Unohda Taloasema – Järvinen, olen Taloasema, that’s it. Se kuulostaa hyvälle”, Järvinen muotoilee.
Ala on Järvisen isännöintiyrittäjyyden aikana muuttunut entistä läpinäkyvämpään ja asiakaslähtöisempään suuntaan, joka sopiikin hänelle varsin hyvin. Järvinen muistuttaa, että isännöitsijä on olemassa asiakastaan varten, eikä toisinpäin. Myös häntä lähestytään usein lauseella: ”anteeksi, että häiritsen”. Järvinen haluaa kääntää tämän asetelman päälaelleen. Isännöinti on ennen kaikkea palvelutyötä, jossa asiakas on kaiken keskiössä, ja kaikki taloyhtiöön liittyvät henkilöt tulee ottaa yhdenvertaisesti huomioon. Oli kyse sitten hallituksen puheenjohtajasta tai asukkaasta.
”Koti on ihmiselle massiivinen sijoitus ja pitäisi olla se maailman paras ja turvallisin paikka, jossa voit rentoutua ja luottaa, että kaikki toimii ja kustannukset pysyvät kurissa. Meidän tehtävämme on varmistaa, että näin myös on, eikä ihmisten tarvitse jännittää.”